گزارش اقتصادي ـ اجتماعي و آمار جاذبه هاي توريستي و اقامتگاه هاي استان گلستان در سالهاي 1385 تا 1390

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته جغرافیا (آموزش_و_پژوهش)

هر فايل در هر سال داراي 8 صفحه است.

در دنیای امروز صنعت گردشگری یکی از مهمترین بخش هایی است که در اقتصاد هر کشور در زمینه اشتغالزایی و کسب درآمد میتواند تاثیرگذار باشد اگرچه وجود برخی نگرانی ها و دغدغه ها موجب سرمایه گذاری و توجه به این حوزه با تردیدهایی مواجه شود اما وجود جاذبه های طبیعی، اقلیم های متفاوت جغرافیایی به همراه میراث و تمدن بشری دست مایه های گران قدری است
که می تواند تحولات بنیادین درعرصه های مختلف به همراه داشته باشد.

استان گلستان با دارا بودن تمام قابلیت ها در کنار تنوع قومی و نژادی می تواند به عنوان استان هدف گردشگری کشور مورد توجه قرار گیرد. این استان با دارا بودن جاذبه های طبیعی و تاریخی متنوع و قابل توجه یکی از قطب های مهم گردشگری کشور به شمار می آید، اقلیم های مختلف و تنوع آب و هوایی در هر فصل از ویژگی های بارز استان گلستان است ولی با وجود این توانمندی ها، سهم استان از منابع درآمد گردشگری و جذب گردشگر بسیار ناچیز است. استان گلستان به لحاظ موقعیت مکانی داشتن عناصر مهم جذب گردشگر چون مناظر طبیعی بدیع، آثار باستانی، تنوع اقلیمی و تمدن ریشه دار می تواند با تقویت صنعت به سمت اقتصاد گردشگری و تنوع بخشیدن به فعالیت ها در این حوزه برای ایجاد این فرصت شغلی گام های بلند و استواری بردارد.

با توجه به اين موضوع بسيار مهم كه استان گلستان بعنوان يك ناحيه واسطه بين استان ساحلي و گردشگر پذير مازندران و خراسان با جاذبه‌هاي خاص مذهبي خود مطرح است، خيل عظيم مسافران و زايران حرم رضوي كه پس از ساعتي آسودن در كرانه‌هاي آبي خزر، راهي ديدار يار مي‌شوند را بايد به نحو منطقي و قابل پذيرشي به توقف بيشتر در اين استان ترغيب نمود. در این راستا بر اساس سیاست های اجرایی سند آمایش استان گلستان می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

· تجهیز محورها و قطب­های گردشگری استان به امکانات ارتباطی و مخابراتی و مراکز فن­آوری اطلاعات و ارتباطات. 

· مطالعه و ساماندهي روستاهاي هدف گردشگري وتجهیز آنها به امكانات رفاهي، تفريحي و گردشگري .

· حراست از میراث فرهنگی و بافت‌های ارزشمند تاریخی شهری و روستایی.

· ارتقاء جایگاه صنایع دستی با حمایت از تولید، فروش و بازاریابی محصولاتی نظیر فرش، گلیم و قالیچه به عنوان مهم­ترین صنایع دستی از طریق ایجاد بازارچه­ها و شهرک­های صنایع دستی .

· تجهیز، گسترش و بهبود زیرساخت­ها، تاسیسات و خدمات گردشگری در قطب­ها و محورهای گردشگری استان و فراهم ساختن تسهیلات مورد نیاز برای فعالیت بخش غیر دولتی با اولويت‌ تعاوني‌ها در ایجاد تاسیسات اقامتی و تفریحی ارزان قیمت.

· فراهم ساختن امکانات و تجهیزات راهوندها و مجتمع­های خدمات بین راهی به ویژه در مسیر محور توریستی بندرگز - کلاله

· معرفی ویژگی‌های فرهنگی و حمایت از آیین­ها، سنت­ها و مراسم ویژه اقوام مختلف استان .

 

ـ‌ اماكن و اقامتگاه‌هاي استان

الف : مسافران اقامت داده شده در استان

درسال 1390، تعداد 1819 مسافر خارجي و 125626 مسافر داخلي

ب : ويژگي هاي اقامتگاه ها ي استان

1 ـ مشخصات‌ هتل‌ها

در استان گلستان در سال 1390 تعداد 19 هتل فعال وجود داشته است كه در شهرهای  گرگان،کردکوی، مينودشت ،آزادشهر، علی آباد و گنبد مستقر بوده که داراي 497 اتاق و 1302 تخت و 62 سوئیت مي‌باشند.

2ـ مشخصات مهمانپذيرها

تعداد مهمانپذير‌هاي استان كه با درجه سه ستاره ، دو ستاره و يك ستاره ارزيابي مي شوند 12 مهمانپذیر می باشند . پس از هتل‌ها، با امكاناتي محدودتر و هزينه‌كمتر مسافران را اسكان مي دهند . در سال 1390،  تعداد یک مهمانپذير سه ستاره ، 7 مهمانپذير دو ستاره ،4 مهمانپذير يك ستاره در استان فعاليت داشته‌اند.

دفاتر خدمات مسافرتي و جهانگردي استان گلستان

وجود دفاتر خدمات مسافرتي و جهانگردي فعال، با مديريت صحيح و كار آمد و همچنين با عنايت به وجود فرودگاه در مركز استان بسيار با اهميت است، فعاليت دفاتر فروش بليط هواپيما در استان مي تواند به گسترش فرهنگ گردشگري كمك شاياني كند.

در سال 1390 در اين استان 2 پايانه حمل و نقل مسافري و 11 دفتر فروش بلیط هوایی وجود داشته است. در همين سال تعداد 11117 نفر در تورهاي داخلي گردشگري دراستان شركت كردند. همچنین تعداد 272332 نفر از موزه ها و بناهای تاریخی استان بازدید کردند.

جدول شماره 1 ـ 15 ـ‌ تعداد مسافران ايراني و خارجي  وارد شده و خارج شده از مرزپل در سال 1390

جدول شماره  2 ـ 15 ـ تعداد مسافران داخلي و خارجي اقامت داده شده در هتل‌هاي استان در سال‌هاي

جدول شماره 3 ـ 15 ـ مشخصات هتل های استان به تفکیک شهرستان در سال 1390

جدول شماره 4 ـ 15 ـ تعداد بازديد کنندگان از موزه ها و بنا هاي تاريخي استان گلستان
درسال هاي 1389 و 1390

جدول شماره 3 ـ 15 ـ مشخصات مهمانپذیرهای استان به تفکیک شهرستان در سال 1390

جدول شماره 6 ـ 15ـ تعداد پايانه‌ها و دفاتر خدمات مسافرتي و جهانگردي در سطح استان گلستان
در  سال هاي 1389 و 1390

جدول شماره 7 ـ 15 ـ عملكرد شاخص هاي هدف كمي بخش ايرانگردي و جهانگردي در برنامه چهارم بر اساس سند ملي توسعه استان گلستان  در سال هاي 1389 و 1390

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته جغرافیا (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 3021 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: .docx

تعداد صفحات: 50

حجم فایل:190 کیلوبایت

 قیمت: 45,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل