تحقيق معرفي شهرستان كاشان و خصوصيات تاريخي و معماري كاشان

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته معماری (آموزش_و_پژوهش)

مطالعات جغرافیایی.. 3

معرفی شهرستان کاشان. 3

جغرافیای طبیعی کاشان. 3

وجه تسمیه كاشان. 4

قاسان و کاس رود. 4

چهل حصاران و کاه فشان. 5

کی آشیان. 5

کاس و کاسان. 5

کاسو یا کاشو. 5

جمعیت.. 6

درجه حرارت.. 6

بارندگی.. 7

رطوبت.. 7

باد. 8

مطالعات تاریخی کاشان. 9

1. بررسی کاشان در ادوار مختلف تاریخی.. 9

2. دوره اولیه و پیدایش شهر کاشان. 9

3. اطلاعاتی در مورد انبیه ی تاریخی کاشان. 10

4. تأثیرات اقلیم بر شکل گیری ابنیه کاشان. 11

خصوصیات آب و هوایی منطقه. 12

منطقه نیمه بیابانی.. 13

منطقه بیابانی.. 13

ویژگیهای معماری بومی مناطق گرم و خشک... 13

خصوصیات کلی شرایط اقلیمی ناحیه گرم و خشک... 15

دیوارها 15

پنجره ها 16

دمای داخلی.. 16

نوع مصالح.. 16

مصالح رایجی که درمناطق گرم و خشک بکار می رود. 18

فرم ساختمان. 18

بررسی فرم ساختمان در اقلیم گرم و خشک... 19

خصوصیات عمومی فرم های بناهای مناطق گرم و خشک... 20

جهت قرار گیری ساختمان. 20

تهویه. 21

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطالعات جغرافیایی

معرفی استان:

استان اصفهان با مساحت 5/106179 کیلومتر مربع در مرکز فلات ایران قرار دارد به طوریکه 3/6 درصد از کل مساحت ایران را در برگرفته است. این استان از شمال به استانهای سمنان، قم و مرکزی، از جنوب به استان فارس، از مشرق به استان یزد و از مغرب به استانهای لرستان، چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد محدود است.

معرفی شهرستان کاشان

جغرافیای طبیعی کاشان

شهرستان کاشان در شمال غربی اصفهان و در جنوب شرقی استان قم قرار دارد. این شهرستان که در ناحیه ی مرکزی ایران واقع شده، حدود غربی و جنوبی آن به ارتفاعات سلسله جبال مرکزی (کوه رود) منتهی می گردد.

وجه تسمیه كاشان

به عقیده دانشمندان زبان شناس، کاشان به خانه های تابستانی گفته می شود که از چوب و نی ساخته شده باشد.

قاسان و کاس رود

این نام به استناد یکی از داستانهای باستانی ایران می باشد. بر طبق حکایت تاریخ قم (تألیف 378 هـ) قاسان نام دو تن از پادشاهان داستانی بوده، قاسان اصغر پسر آفریدون است که نام او را به رودخانه

چهل حصاران و کاه فشان

برخی از نویسندگان دوره های اسلامی گفته اند که کاشان در اصل چهل حصاران بوده است، در زمان هارون الرشید عباسی، به خواهش مردم آنجا زبیده خاتون همسر خلیفه، دستور ساختن شهر و برج و باروی آن را داده است

کی آشیان

این توجیه برخی متأخرین، از آن نظر پیدا شده، که چون نخستین جایگاه آبادانی این ناحیه به امر پادشاهان داستانی ایران و در کنار چشمه ی فین برافراشته شده است،

کاس و کاسان

بر اساس مطالعات زمین شناسی، کاشان در گذشته ی بسیار دور در کنار دریایی بزرگ و در مرکز نجد ایران قرار داشته است که در حال حاضر کویر جایگزین آن شده است، دریایی که جغرافیدانان دوره اسلامی از آن به دریاچه «ساوه» یاد کرده اند.

کاسو یا کاشو

اما از تحقیقات اخیر باستان شناسی در تپه های سیلک این طور نتیجه گرفته اند که کاسان یا کاشان مأخوذ از نام قبیله ای است

جمعیت

بر اساس نتایج آخرین سرشماری سال 1375 جمعیت شهرستان کاشان برابر با 256326 نفر بوده است که از این تعداد 130437 نفر مرد و 125889 نفر زن می باشند به این ترتیب نسبت جنسی در این شهرستان 6/103 می باشد یعنی به ازای هر 6/103 نفر مرد، صد نفر زن در این شهرستان وجود دارد. طبق آمار سرشماری سال 1375 تعداد 61449 خانوار معمولی ساکن در شهرستان کاشان وجود داشته اند.

درجه حرارت

درجه حرارت یکی از پارامترهای مهم در آب و هوای هر منطقه است که عواملی همچون تبخیر مقدار و نوع بارندگی، رشد معیارها و میزان تغذیه سفره های زیرزمینی از آن تأثیر می پذیرند.

بارندگی

در توزیع فصلی بارش نزدیکترین ایستگاه سینوپتیک مشخص گردیده است که 9/24 درصد بارندگی در بهار، 8/7 درصد در تابستان و 9/19 درصد در پاییز و بالاخره 2/47 درصد و در زمستان صورت گرفته است.

رطوبت

از دیگر پارامترهای اقلیمی که در افزایش یا کاهش بارش در یک منطقه و در میران تبخیر و آب باقیمانده جهت نفوذ و تغذیه در سفره های زیر زمینی موثر است میزان رطوبت می باشد.

باد

یکی از مهمترین پارامترهای اقلیمی که موجب انتقال خصوصیات هوا از نقطه ای به نقطه دیگر می شود و می تواند درجه حرارت منطقه را تغییر داده، شدت تغییر را افزایش داده و به نوعی در زندگی انسان، حیوان و گیاه موثر باشد باد است.

مطالعات تاریخی کاشان

1. بررسی کاشان در ادوار مختلف تاریخی

بنابر تحقیقات باستان شناسی و معلوماتی که در نتیجه ی کاوشهای علمی در تپه های سیلک واقع در 4 کیلومتری جنوب غربی کاشان به دست آمده، این ناحیه یکی از نخستین مراکز تمدن و سکنای بشر ماقبل تاریخ شناخته شده است. در دیباچه کتاب «ایران از آغاز اسلام» تألیف دکتر گیرشمان فرانسوی و ترجمه ی دکتر محمد معین چنین می خوانیم:

2. دوره اولیه و پیدایش شهر کاشان

یافتن آثار و بقایای تمدنی بسیار قدیمی در تپه های سیلک کاشان گویای آن است که در روزگار قدیم در این ناحیه آب فراوان وجود داشته است. نزدیکی فین به تپه های سیلک، باستان شناسان را بر آن داشته است تا یقین پیدا کنند که مظهر چشمه ی کنونی فین در گذشته، در تپه های سیلک قرار داشته و به علت دگرگونی های جغرافیایی تغییر یافته و بر پیرامون مظهر کنونی، محل تجمعی دیگر را ایجاد کرده است.

3. اطلاعاتی در مورد انبیه ی تاریخی کاشان

سرزمین کاشان، به دوران تاریخ کهن سال خود، پستی و بلندی هی فراوانی را پیموده و در هر یک از دوران های ترقی و پیشرفت نیز آثار تاریخی باشکوه و مجللی را در برداشته است. مخصوصاً در دوره های سلجوقی و صفوی در میان سایر شهرهای ایران بی نظیر بوده است.کاشان در عهد سلجوقیان مهد علم و ادب و منشأ فضلا و گویندگان بزرگ فارسی و تازی بوده، به طوری که مدارس و محافل علمی و کتابخانه های آن شهرت جهانی داشته، همچنین نخستین شهر صنعتی و کانون هنر ایران هم به شمار می رفته است.

4. تأثیرات اقلیم بر شکل گیری ابنیه کاشان

منطقه گرمسیری کاشان به واسطه های هوای خشک و خالی از رطوبت که خاک سفت و سختی دارد، برای کشاورزی و درختکاری چندان مناسب نیست. اما بر عکس برای ساختن بنا و عمارت فوق العاده مناسب و بلکه به همان علل مذکور، موجب دوام و بقای ساختمان و عمارت می باشد. چنان که درمناطق گرمسیر و جلگه مسطح کاشان، پوشش سقف های معمولی عموماً با خشت خام انجام گرفته و غالب سقف ها را هم یک لایه تیغه پوش می کنند و به اصطلاح محلی به این گونه سقف ها «سقف ضربی و تیغه پوش» می گویند.

خصوصیات آب و هوایی منطقه

در این اقلیم که بیشتر مناطق نیمه استوایی را شامل می شود به دلیل وزش بادهای مهاجر که از جنوب غربی و شمال غربی به اطراف استوا در حرکت اند هوا بسیار خشک است. این بادها هنگام عبور از قارهای بزرگ بیشتر رطوبت خود را از دست می دهند. علاوه بر این در این مناطق نیمه استوایی که جز مناطق پرفشار هستند هوا به دلیل حرکت از قسمتهای بالایی اتمسفر به پایین گرم و خشک می شوند. توجه به خشکی هوا در این مناطق که با ویژگیهای دیگری همراه است از نظر تأمین آسایش انسان و در نتیجه طراحی ساختمان اهمیت فراوانی دارد.

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته معماری (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 2952 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 22

حجم فایل:147 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل