پاورپوينت مجموعه مذهبي امامزاده محمد هلال (تحليل نمونه موردي آرامگاه و مجموعه مذهبي)

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته معماری (آموزش_و_پژوهش)

 

به نام خدا

مجموعه محمد هلال

اين پاورپوينت فاقد پلان مي باشد

آستان مقدس حضرت محمد هلال(ع) که امروزه مجموعه ای متشکل از بقعه و بارگاه ، صحن و رواق ها، مساجد و گلزار شهداست، در زمان وفات حضرت به صورت سردابه اي بوده که بر روی آن بناي مختصری ساخته و صندوقی چوبي به جای قبر در وسط آن قرار داده بودند.

برای رفاه و آسایش هرچه بیشتر زائران مساحتی بالغ بر 5000 متر مربع برای ایجاد فضاهای فرهنگی، خدماتی و عبادی در دست احداث است.

فضای حرم از کف به صورت هشت ضلعی است که در ارتفاع چهار متری به شکل دایره می شود و جداره درونی ساقه گنبد را تشکیل  می دهد. سقف از طاق بندی های کوچک مقرنس و آینه کاری شده توسط متخصصان وِنيزي در دوران زنديه مي باشد و جداره بيروني آن کف گنبد است.

شبستان  آیت اله عاملی دارای 15 گنبد شکیل با پوشش های تزئینی داخلی بر سطح کاربندها و رسمی بندها در زیر سقف ها با محوریت نام مبارک خدای تعالی و وجود گنبدهای اطراف، اسامی مقدس چهارده معصوم(ع) را در ذهن بینندگان تداعی می کند.

وجود 72 ستاره کاشی کاری شده در سقف مرکزی به یاد شهدای کربلا و 12 پنجره اطراف شبستان یادآور 12 خورشید امامت و ولایت و 5 در ورودی اطراف مجموعه، نمایانگر خامس آل عبا(ع)، همگی از توجه سازندگان بنا به اندیشه های دینی حکایت دارد.

مجموعه ای از هنرهای تزئینی شامل طراحی، خطاطی، کاشی کاری، طرح های هندسی و اسلیمی با رسمی بندی، طاق نما سازی، ترنج بندی و اجرای شمسه های مختلف در این بنا دیده می شود.

مقرنس های سقف در نهایت ظرافت و زیبایی با استفاده از آیات وحی در قطاربندی های اطراف گنبد، لوزی های منظم، مزین به اسامی جل جلاله، ستاره های چهارپر و مثلثات باریکه، بر شکوه و عظمت این شاهکار معماری می افزاید.

تمام نیروهای هنری و صنعت معماری در آرایش و تزیین سردرهای ورودی پنجگانه و سقف به کار رفته و جلوه بدیعی به این بنا داده که با روح مذهبی حاکم بر این ساختمان دیدنی هماهنگی دارد.

مشخص ترین نماد و نشانة مضجع شریف حضرت محمد هلال(ع)، گنبد تربی شکل، با کاشی های معرقِ هفت رنگ آن است که از دوردست شهر قابل رؤیت بوده، سلام و درود بیکران مجاوران و زائران حضرتش را نثار مدفن پاک وی می کند.

در اين مجموعه 10 مناره وجود دارد که دو گلدستة بلند آستانه در دو طرف ایوان به صورت قرینه ساخته شده و گنبد و ایوان جنوبی را در وسط خود قرار داده است.

ساختمان گلدسته ها همچون گنبد از دو پوشش گچ و آجر و کاشی کاری است.  بنابر نظر کارشناسان ترکیب کلی گنبد و گلدسته ها نمونه و نظیر ندارد.

ضریح اول ضریحی چوبی بوده که در سال 1330 شمسی ساخته و بر روی صندوق چوبی مضجع منوّر نصب شده است که با توجه به شأن و مقام فرزند بلافصل مولاي متقيان، هيأت امناي آستان تصميم به ساخت ضريحي مناسب جهت اين بارگاه ملکوتي مي گيرد.

ضریح دوم به صورت مکعب، از جنس طلا و نقره به ابعاد (2 در 3 در 5/2)متر، که با نهايت ظرافت و مهارت از سوي هنرمندان اصفهاني ساخته شده است.

در کتيبه اطراف ضريح آيات سوره هل اتي(انسان)، در کمال دقت حکاکي شده و اشعاري در مدح حضرت محمد هلال(ع) سروده شادروان سيد شهاب موسوي آراني بر شکوه و عظمت آن مي افزايد.

ضريح مذکور در سال 1351 شمسي با حضور عاشقان و دوستداران اهلبيت(ع) طي مراسم باشکوهي به جاي ضريح چوبي در وسط حرم نصب شده است

« رواق ها » بناهایی هستند سرپوشیده با ارتفاع هایی مختلف، که گرداگرد مرقد پاک حضرت محمد هلال بن علی(ع) ساخته شده اند و چون گوهری برآمده از دوران کهن، در ساختار معماری حرم می درخشند.

 از مرقد منور، رواق ها و کفشداری ها که می گذریم، قدم به بنای با شکوهی می نهیم که «صحن» نامیده می شود و محل تجمع زائران مؤمن و مخلص است.

صحن فعلی آستان که جلو ایوان جنوبی واقع شده است، با وسعت حدود 3000 متر مربع در دو طبقه، دارای غرفه و ایوان ها، راهرو و راه پله های مناسب و 4 مناره است.

نمای آن از پایین با سنگ مرمر سیاه و آجر نما با طراحی، کتیبه های کاشی کاری شده مزین به آیات قرآن و اسماء اله و چهارده معصوم(ع)، جلوه خاص و باشکوهی به مجموعه داده است.  

طرح احداث3 صحن بزرگ دیگر در قسمت شمالی، شرقی و غربی آستان پیش بینی شده است که در آینده به مرحلة اجرا در خواهد آمد.

 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته معماری (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 2630 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: ppt

تعداد صفحات: 21

حجم فایل:5,980 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل