زندگينامه مهلا زماني نيا طراح لباس ايراني

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته هنر و گرافیک (آموزش_و_پژوهش)

خلاصه تحقيق و سرتيترها

مهلا زمانی نیا هستم. در تهران متولد شدم اما اصالتم به شهر کاشان باز می گردد . من فارغ التحصیل با نکداری از انگلیس هستم و تا سال 1362 مدیر بانک ایران و هلند بودم و از طریق مدیر عامل بانک ایران و هلند به ایران آمدم. از سال 1362 به کار دومم که طراحی لباس بود مشغول شدم زیرا فارغ التحصیل رشته طراحی لباس و دکوراسیون از موسسه Pitman انگلستان هستم. در این رابطه هم شش جلد کتاب با عنوان " دایره المعارف لباس در گذرگاه تاریخ ایران و تاثیرات آن بر جهان" تالیف کردم که در رابطه با تاریخ  ادوار مختلف در ایران است، همچنین  اولین ژورنال  تخصصی لباس های مدرن ایرانی به نام "لوتوس" را تالیف کردم و در عین حال مجوز نشریه ای به همین نام را هم دارم که امیدوارم مرجعی شود که تمام دانشجویان بتوانند از آن استفاده کنند.

*لباس هایی را که طراحی می کنید هزینه زیادی دارد، این تامین هزینه چگونه صورت می گیرد؟

17 سال از عمر گرانبهای خود را برای ایران صرف کرده ام و یک ریال هم از جایی حمایت نشدم و همه را از جیب خودم هزینه کردم.

مجله ای را هم که قرار است منتشر کنم مجله فرهنگی است و مد را از زمانی که به ایران آمد تا حال حاضر که به شکل و شمایل کنونی در آمده است، بررسی خواهم کرد.

چگونه می توان لباس ایرانی را مد کرد؟

چشم ها هنوز به اين نوع لباس هايي كه من طراحي مي كنم، عادت نكرده اند. بنا بر اين بايد كاري كرد تا چشم ها به لباس ها و انواع پوشش ها عادت كنند يعني باید فرهنگ سازي شود. وقتي جوانان، گذشته خود را بدانند يقين دارم به سمت اين لباس ها گرايش پيدا خواهند كرد و این امر فقط با حمایت مسئولان امکانپذیر است و بس . علت این که جوانان ما علاقه ای به لب

*منظور از لباس ایرانی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

پوشیدگی و داشتن انواع طرح های مختلف اقلیمی از هر شهرستانی، مهم ترین ویژگی لباس ایرانی است. اگر شما به هر کدام از روستاهای ایران وارد شوید طرح و ایده ای خاص دیده می شود که در هیچ کجای دنیا چنین امکانی نداریم، اما ما را در دنیا نمی شناسند. به نظر من مسئولان فرهنگی بیشترین مسئولیت را در این زمینه دارند.  این نکته را نیز بگویم، آن لباس هایی که در شهرستان های مختلف می پوشند و به

* تاکنون تلاش های شما برای مد و لباس ایرانی چه تاثیراتی داشته است؟

اگر الان همه ما ویترین های رنگی را در جامعه می بینیم درصدی از آن به خاطر همین تلاش های من است و فکر نمی کنم کسی آن را کتمان کند. من از سال 70 زمانی که کسی اصلا به موضوع رنگ بندی های شاد و لباس ایرانی توجهی نداشت فعالیت های خود را در این زمینه آغاز کردم.

*لباس ملی با لباس ایرانی چه تفاوتی دارد؟ 

لباس ملي لباسي است كه افراد هر كشوري براي شركت در كنفرانس، سمينار و يا هر برنامه ديگري در خارج از كشور مي پوشند تا هويت آن كشور را نشان دهند و نشانه مشخص هر كشور، لباس آن است. اين لباس می تواند فقط يك نوع باشد؛ مثل دامن براي اسكاتلندي ها و يا چند نوع باشد. لباس ملی یعنی لباسی که همه به پوشیدن آن اجبار داشته باشند و در کشورهای کمونیستی چنین چیزی رواج دارد. این که ما در کشورمان چنین لباسی داشته باشیم خوب است، اما این که همه مجبور باشند فقط آن را بپوشند خیر. 

*در طراحی لباس هایتان از چه چیز هایی ایده می گیرید؟ آیا خودتان به تنهایی این کار را انجام می دهید؟

همه طراحی ها را خودم به تنهایی انجام می دهم چون از نظر بودجه آنقدر تامین نیستم که بتوانم طراحان دیگری را کنار خود داشته باشم علاوه بر این طراحان دیگر به اندازه من تاریخ گذشته را نمی دانند و به اندازه من در گذشته کشور تحقیق و تفحص نکرده اند که در ذهن هایشان نشانه های ایرانی وجود داشته

*یکی از راه های همه گیر شدن موضوعات، دیده شدن است. دیده شدن لباس های شما نیاز به تولید انبوه دارد. چرا تا کنون چنین چیزی صورت نگرفته است؟

هر چیزی که بخواهد به تولید انبوه برسد نیاز به سرمایه گذاری دارد. من آن سرمایه را در اختیار ندارم و نمی خواهم مثل همه تولید کنندگان یک کار سرسری انجام دهم.  مثلا باید کارخانه ای وجود داشته باشد که یراق های طراحی شده و ایده گرفته از یراق های قدیمی را تولید کند. بنابراین اگر بخواهم همه را به

*کسانی که می خواهند لباس هایی با طراحی های شما داشته باشند، باید به کجا مراجعه کنند؟

من جایی را غیر از خانه خودم که الان هم تبدیل به محل کارم شده و هم محل زندگی ام است، ندارم. عموما افراد خاص مثل هنرپیشه ها دنبال چنین لباس هایی هستند که برای معرفی ایران به کشور های دیگر در جشنواره ها و فستیوال های خارجی شرکت می‌کنند. همه آنها مرا می‌شناسند و آدرس محل کارم را دارند و بقیه افراد هم اگر علاقه مند باشند حتما پیدا خواهند کرد. بنابراین " لوتوس" نیازی به تبلیغات ندارد. در ضمن برای همه این کار‌ها نیاز به سرمایه داریم و الان امکان آن وجود ندارد.

* در چه کشورهایی نمایش زنده لباس داشته اید؟

در آلمان، اسپانیا، ایتالیا، هند و امارات متحده شوی زنده لباس برگزار کرده ام و در هند و امارات چند بار این کار را کرده و در همه این کشورها به عنوان طراح برتر شناخته شده ام. همچنین از پارلمان ایتالیا، سازمان ملل و دانشگاه جواهر لعل نهرو هند لوح تقدیر گرفتم . علاوه بر اینها بین 48 کشور اسلامی، در فشن شویی که در دوبی برگزار شد، اول شدم.

هزینه این لباس چقدر شد؟

هزینه این لباس چیزی بیش از هشت میلیون تومان بود اما چون خانم کامکار تصمیم گرفتند خودشان این لباس را به کاترین زتاجونز هدیه بدهند و من هم دیدم به هرحال معرفی لباس ایرانی است آن را به قیمت دو میلیون و هشتصد هزار تومان به ایشان دادم. خانم زتاجونز هم بسیار پسندیده بودند.

 از بین هنرمندان و ستاره‌های سینما و تلویزیون چه کسانی مشتری شما هستند؟

 مناسب برای زندگی امروز

      چشم مردم به طرح لباس ایرانی  عادت ندارد .آیا از این لباس می توان در زندگی امروزه مثلا در  اتوبوس و تاکسی و مترو و ... استفاده کرد؟

 نه، به نظر من به هیچ وجه اینطور نیست. ما داریم کاری می​کنیم که قابل استفاده بشوند. به اصطلاح کاربردیشان می کنیم. البته بعضی از این لباس‌ها برای مهمانی طراحی شده و طبیعتا استفاده​ای برای خیابان و سر کار و ... نخواهد داشت. ولی ما لباس ایرانی که بتوان به راحتی در روز استفاده کرد هم داریم.

     فکر می‌کنید با طرح لباس ایرانی مثلا جین را می​شود هماهنگ کرد؟

از شاهکارهای روبرتو کاوالی تا کنزوی ژاپنی

من مرید روبرتو کاوالی و عاشق کارهایش هستم. او شاهکار خلق می​کند. در شوها و نمایش​هایش هم شرکت می​کنم. یک بار هم مدلی به ایشان معرفی کردم که الان دارد با او کار می​کند. 

موضوع انتخاب چشم شماست

در کار ما ایده است که قیمت دارد. این ایده است که ارزشمند است و ایده تا اجرا نشود ارزشش مشخص نمی​شود. موضوع انتخاب چشم شماست. اصلا هنر بصری است. بنابراین لباس هم مثل هر اثر هنری دیگری کارشناس می​خواهد که کار را قیمت گذاری کند. من اینجا لباسی دارم که زنی که آن را سفارش داده برای پارچه آن پنج هزار تومان هم هزینه نکرده است.

    مدلهایتان را چه جوری انتخاب می‌کنید؟

من فکر می‌کنم دخترهای ما اگر نگویم پنجاه درصد اما سی درصدشان ژنی مانکن هستند. من برای آموزش مدلینگ از مدل هایم پولی نمی گیرم. تنها به  آنهایی که استعداد دارند یک سری آموزش‌هایی می‌دهم.

     فرم بدن زنان ایرانی با اروپایی ها و یا اعراب و آفریقایی ها و ... فرق می‌کند شما این مسئله را در مورد مدلهایتان مد نظر قرار میدهید؟

*سخن پایانی:

منابع

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته هنر و گرافیک (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 8012 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 10

حجم فایل:42 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل