پاورپوینت زندگینامه و آثار حسین امانت

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته معماری (آموزش_و_پژوهش)

 

 

زندگي نامه حسين امانت

 

 

آثار حسين امانت
 
مقدمه
هميشه آنهايى كه توانسته اند در يك محدوده زمانى و مكانى مشخص، جريان ساز و تاثيرگذار باشند قبل از آن يك دوره سكوت و خلوت را هم تجربه كرده اند، سكوت و خلوتى كه بعضاً با گمنامى و ناشناس بودن همراه بوده است. اما وضعيت حسين امانت كمى فرق مى كند.
زندگینامه (بیوگرافی)
او كه متولد سال ۱۳۲۱ شمسى (۱۹۴۲ م) است، از كودكي در خانواده اي بزرگ شد كه عاشق فرهنگ ايران بود و در يك مكتب فكري پرورش پيدا كرد كه مي گويد زيبايي هاي دنيا در هر كجا كه باشد، متعلق به همه دنياست و هنرمند بايد به همه اين زيبايي ها مراجعه كند.

آثار حسين امانت
 
مقدمه
هميشه آنهايى كه توانسته اند در يك محدوده زمانى و مكانى مشخص، جريان ساز و تاثيرگذار باشند قبل از آن يك دوره سكوت و خلوت را هم تجربه كرده اند، سكوت و خلوتى كه بعضاً با گمنامى و ناشناس بودن همراه بوده است. اما وضعيت حسين امانت كمى فرق مى كند.
زندگینامه (بیوگرافی)
او كه متولد سال ۱۳۲۱ شمسى (۱۹۴۲ م) است، از كودكي در خانواده اي بزرگ شد كه عاشق فرهنگ ايران بود و در يك مكتب فكري پرورش پيدا كرد كه مي گويد زيبايي هاي دنيا در هر كجا كه باشد، متعلق به همه دنياست و هنرمند بايد به همه اين زيبايي ها مراجعه كند.

بعد از فراغت از تحصيل در رشته معمارى دانشگاه تهران، در مسابقه اى كه جهت طراحى بناى يادبود آزادى برگزار شده بود شركت كرد و طرح خود را ارائه داد. مسابقه مزبور در سطح ملى برگزار شده بود و امانت در آن مسابقه برنده شد. اين پروژه اولين پروژه معمارى امانت بود كه نهايتاً در سال ۱۳۵۰ شمسى (۱۹۷۱م) رسماً افتتاح شد.
او معمار برج آزادی است همچنین معمار و طراح ساختمان‌های اولیهٔ دانشگاه صنعتی شریف و بسیاری از بناهای دیگر در ایران و جهان می‌باشد.

پس از پروژه موفقیت آمیز برج آزادی که تا پیش از انقلاب برج شهیاد نامیده می‌شد و دانشگاه شریف، نظارت و سرپرستی ساخت موزه بزرگ پاسارگاد در نزدیکی آرامگاه کوروش کبیر به او واگذار شد.امانت همچنین معمار و طراح تعدادی چند از مراکز صنایع دستی، مدرسه، کتابخانه و حتی یک شهرک تفریحاتی در ساحل دریای خزر بوده‌است. او بعدها با بسط دادن کار خویش بناهایی در خارج از کشور را نیز طراحی نمود، از آنجمله، بنای سفارت ایران در شهر پکن ، پایتخت جمهوری خلق چین که متمایزترین سفارتخانه ناحیه دیپلماتیک در پکن است.
در حال حاظر آقای امانت در دفتر کارش در کانادا مشغول به کار در طرح ها و پروژه های بین المللی خود است. وی از سال ۱۹۸۰ به عنوان یک شهروند کانادایی در کانادا زندگی می کند.

 سبك معمارى كلاسيك يونان

   
درباره بناهايى كه به سبك معمارى كلاسيك يونان طراحى كرده گفته است: «من ديدم چطور سبك كلاسيك مى تواند با باغ هاى اطراف اين جا (منطقه حيفا) تناسب و هماهنگى داشته باشد. منطق من اين است: ما در زندگى مدرن در شتاب و تحرك به سر مى بريم و زمانى براى دقت كردن به جزئيات يك ساختمان كلاسيك نداريم. اما سبك كلاسيك براى جامعه اى كه در آسودگى و رفاه به سر مى برد، معنا مى دهد، جامعه اى كه زمان كافى براى مراقبه و نيايش دارد. ساختمان هاى مدرن بعد از انقلاب صنعتى، رشد و گسترش پيدا كردند، دوره اى كه زندگى مادى بر معنويت غلبه پيدا كرد اما من فكر مى كنم زيبايى فاكتور مهمى در طراحى است، چون زيبايى براى روح انسان خيلى سودمند و مفيد است.»

خصوصیات
به نظر مى رسد امانت در پروژه هايى كه به سبك معمارى كلاسيك يونان طراحى كرده است بيش از آن كه دغدغه پياده كردن ديدگاه هاى معمارانه خود را داشته باشد، بار محيط طبيعى و شرايط جغرافيايى را بر دوش خود احساس مى كرده است. اين ساختمان هاى يونانى مآبانه در نگاه اول شايد بيننده را به سمت اين موضوع بكشانند كه طراح و معمار آنها صرفاً يك نوع معمارى التقاطى ارائه داده است، در حالى كه واقعيت امر چيز ديگرى است. اولاً او در ساختمان هاى يونانى مآبانه خود به اصول معمارى شرقى بى توجه نبوده است و لذا اگر چه اين دسته از پروژه هاى او در نگاه اول سبك كلاسيك يونانى را به خاطر مى آورند، ولى جزئيات به كار رفته در آنها، حاكى از چيزى غير از اين است. در ثانى همان طور كه خود وى صريحاً ابراز كرده، انتخاب سبك كلاسيك كاملاً آگاهانه و لازم بوده است.

نماهايي از بناهاي آن دوره

اصول هندسه و معمارى سنتى
به هر روى، امانت به غير از سبك به كار رفته در ساختمان هاى كلاسيك يونانى خود، همواره اصول هندسه و معمارى سنتى ايران را در ساختمان هاى مدرن خود اجرا كرده است. پروژ ه ها و ساختمان هاى او در حال حاضر در سرتاسر جهان به چشم مى خورند. غير از پروژه هايى كه در بالا به آنها اشاره شد، او پروژه هاى ديگرى را هم طراحى كرده كه تعدادى از مهمترين آنها عبارتند از: طراحى و ساخت عبادتگاهى در ساموآى غربى، طراحى چند كارخانه در داليان چين و ساخت چندين مجتمع آپارتمانى در سانتامونيكاى كاليفرنيا و بلوك شهرى با دو برج مسكونى در سن ديه گوى كاليفرنيا. امانت در تمام اين پروژه ها، مهارت ويژه اى در به كار بردن و تركيب درون مايه هاى فرهنگ هاى مختلف از خود نشان داده است. او جوايز مهمى هم بابت طراحى هاى منحصر به فرد خود دريافت كرده و در عين حال در كنفرانس هاى آموزشى و فرهنگى متعددى پيرامون هنر و معمارى سخنرانى كرده است

حسين امانت به واسطه برخى طرح هايش در صف مقدم معماران آوانگارد ايران قرار گرفته است، در حالى كه در تعدادى ديگر از طرح هايش از آوانگاردگرايى فاصله گرفته و در نقطه مقابل آن حركت كرده است. گفته شد كه او شهرت و آوازه خود را بابت طراحى بناى يادبود آزادى (شهياد) در تهران به دست آور
 
 
 
پروژه های برجسته : حسین امانت طراح و معمار نام آشنای ایرانی در سال ۱۳۲۱ شمسى (۱۹۴۲ م)  در کاشان متولد شده است.

امانت بعد از فراغت از تحصیل در رشته معمارى دانشگاه تهران، در مسابقه‌اى كه جهت طراحى بناى یادبود برج آزادى برگزار شده بود شركت كرد و طرح خود را ارائه داد. او معمار برج آزادی است؛ همچنین معمار و طراح ساختمان‌های اولیه دانشگاه صنعتی شریف و بسیاری از بناهای دیگر در ایران و جهان است. پس از پروژه موفقیت‌آمیز برج آزادی و دانشگاه شریف، نظارت و سرپرستی ساخت موزه بزرگ پاسارگاد در نزدیکی آرامگاه کوروش کبیر به او واگذار شد. امانت همچنین معمار و طراح تعدادی چند از مراکز صنایع دستی، مدرسه، کتابخانه و حتی یک شهرک تفریحی (شهكر تفریحی دریاكنار) در ساحل دریای خزر بوده ‌است. او بعدها با بسط دادن کار خویش بناهایی در خارج از کشور را نیز طراحی نمود، از آن جمله، بنای سفارت ایران در شهر پکن ، پایتخت جمهوری خلق چین که متمایزترین سفارتخانه ناحیه دیپلماتیک در پکن است. اینک با چیدانه همراه شوید و با پنج پروژه اجرایی حسین امانت در ایران بیشتر آشنا شوید.

ساختمان سازمان ميراث فرهنگی - تهران- ايران- ۱۳۶۳

هدف از برپايی اين مركز حفظ و ارتقای ميراث فرهنگی ايران است و در آن فضاهايی برای برپايی كلاس‌های استادان در كنار شاگردان‌شان تعبيه شده و هم‌چنين هنرمندان و طراحان در آن به فعاليت‌های هنری می پردازند. در اين مركز، هنرمندان و متخصصان صنايع دستی در كنار هم به فعاليت می پردازند تا محصولات و آثار جديدی خلق كنند و به حفظ، احيا، و پيشرفت صنايع دستی و هنرهای زيبای سنتی ايرانی كمك ‌كنند. اين مركز هم‌چنين شامل فروشگاه، فضاهای مخصوص نمايش آثار، گالری، سالن كنفرانس، تماشاخانه روباز، فضاهای اداری، و فروشگاه‌ چاپ و فروش آثار هنری است.

طراحی اين مجموعه برگرفته از سنت معماری پيش از اسلام، هم در روح طراحی و هم نظم هندسی، است و در عين حال در طراحی آن به طور كامل به كاركردهای معاصر و تكنولوژی ساخت و ساز توجه شده است. با توجه به طبيعت و ماهيت اين مجموعه و همخوانی كه در محيط شهری ايران بين فضای معماری صنايع دستی وجود دارد چنين انتخابی به نظر منطقی و مناسب می رسد. حياط ورودی كه در وسط آن يك استخر زيبا و جذاب وجود دارد، بزرگ‌ترين حياط از چهار حياط اين مجموعه است كه به هم راه دارند و يادآور باغ‌های ايرانی است

اين حياط به يك فضای ورودی كه دارای سقف گنبدی شكل و بسيار مرتفع است منهتی می شود كه در امتداد آن يك فضای فروشگاهی طاق‌دار وجود دارد كه در آن صنايع دستی و محصولاتی كه توسط هنرمندان همين مركز توليد شده است به فروش می رسند. در بخش ديگر اين مجموعه يك تالار ورودی وجود دارد كه طراحی آن از پلان بازارهای سنتی الهام گرفته شده است و به قلب مركز اين بنا منتهی می شود كه سالنی است كه در آن نمايشگاه‌ها و رويدادهای فرهنگی و هنری برگزار می شوند. كارگاه‌ها در دو وجه اين تالار ورودی قرار گرفته‌اند و منظره حياط بيرونی در آن‌ها كاملا مشخص است. نورگيرهايی كه در راس گنبدها قرار گرفته‌اند نور مورد نياز هنرمندان برای انجام كارهای هنری و آموزش و هنرآموزان را تامين می كنند.    

دانشگاه صنعتی شریف - تهران- ایران- ۱۳۵۴
این مجموعه شامل كلاس‌های عمومی برای برگزاری كلاس‌های درس، آمفی تئاترها، یك كتابخانه، و چندین ساختمان برای رشته‌های مختلف است. هدف طراح در معماری این دانشگاه خلق فضایی سیال، جا دادن فضاهای مورد نیاز یك دانشگاه به اقتصادی‌ترین شكل ممكن، و در نهایت به چشم آمدن ساختمان‌های آن در كم‌ترین زمان ممكن است. ساختمان‌های این مجموعه به گونه‌ای در كنار هم قرار گرفته‌اند تا حیاط‌هایی بسته (حیاط‌های داخلی چهارگوش) ایجاد شود كه این حیاط‌ها از طریق ستون‌ها و طاق‌ها از هم جدا می‌شوند و مرز بین آن‌ها مشخص می‌شود. این فضاها با ساختمان‌ها تركیب می‌شوند كه چنین ایده‌ای كاملا شبیه مدارس سنتی ایرانی است

پیشینه

این دانشگاه در سال ۱۳۴۴ با هدف تربیت و تامین بخشی از نیروهای متخصص مورد نیاز کشور ایران، در سطوح بالای علمی در شهر تهران تاسیس شد. این دانشگاه در مقایسه با بسیاری از دانشگاه‌های ایران و جهان، دانشگاهی جوان و در حال رشد

 
کتابخانه
کتابخانه دانشگاه صنعتی شریف شامل کتابخانه مرکزی و ۹ کتابخانه اقماری و تخصصی است که همزمان با تاسیس دانشگاه در سال ۱۳۴۴ کار خود را شروع کرد. کتابخانه مرکزی در ساختمان ۵ طبقه دکتر مجتهدی واقع شده است. کتابخانه‌های اقماری که کتابخانه شعب نیز نامیده می‌شونداست. معمار اصلی آن حسین امانت، طراح و معمار مشهور ایرانی بود

 

طراحی فضای باز و ویلاهای آن متاثر از معماری غربی است. این شهرک مسافتی بیش از ۷/۲ کیلومتر درازای ساحل دریای خزر را به خود اختصاص داده و مساحت کل آن حدود ۱/۳ کیلومتر مربع یا بیش از ۳۰۰ هکتار است. دریاکنار از ۱۹ خیابان تشکیل شده و طول خیابان ورودی شهرک یا خیابان یکم معادل ۲/۱ کیلومتر و فاصله خیابان یکم تا خیابان هفدهم برابر با ۸/۱ کیلومتر است. این شهرک به دلیل واقع شدن در مجاورت دریای خزر و داشتن فضاهای سبز انبوه و محیط خانوادگی دلچسب، معروف شده ‌است. جاده‌های هراز، فیروزکوه، و کناره نیز امکان مسافرت‌های بین شهری را برای ساکنان شهرهایی چون تهران، ساری، بابل، و غیره فراهم نموده و اکثر مالکان و مستاجران آن، ایام تعطیل به خصوص عید نوروز و فصل تابستان را در آنجا سپری می‌کنند

خیابان‌های زوج شهرک به دریا می‌رسد که با سنگ‌هایی بزرگ پوشیده شده ‌است. در آخر خیابان یکم این شهرک، رستوران، مغازه‌ها و سرگرمی‌های گوناگون به همراه صندلی‌های ساحلی برای مردم در نظر گرفته شده ‌است. خیابان‌های ششم و هفدهم دریا کنار به ساحل شنا مرتبطند که دارای نجات غریق نیز هستند.
دانشكده مدیریت كسب و كار دانشگاه تهران - دانشگاه تهران، ایران- ۱۳۵۹

رشد صنعت كسب و كار و تجارت بین‌المللی در ایران در دهه ۱۳۵۰ باعث شد تا دانشگاه تهران دست به احداث دانشكده مدیریت كسب و كار بزند. این دانشكده دارای چهار بلوك با كاربردهای متفاوت شامل اتحادیه دانشجویان، مطالعات دوره كارشناسی، مطالعات دوره تحصیلات تكمیلی، یك كتابخانه، سالن‌های كنفرانس، و كلاس‌های كوچك درس است. مركز اصلی فعالیت‌های این مجموعه حیاط مركزی (حیاط داخلی چهارگوش) نام دارد كه در طراحی آن از نمونه‌هایی از دانشكده‌های سنتی مختلف در كشورهای خاورمیانه الهام گرفته شده است.
چیدمان ساختمان و حیاط‌ها از ریتم، هندسه، و نظم معماری پیش از اسلام پیروی می‌كند. این دانشكده دارای دو در اصلی است كه یكی در قسمت شرقی و دیگری در قسمت غربی آن قرار دارد. . ورودی‌های این دانشكده به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا گسترش این مجموعه در آینده به راحتی امكان‌پذیر باشد. به دلیل مسائل بوم شناختی، ساختمان این دانشكده رو به جنوب ساخته شده است و دیوارها دارای سایه‌بان‌هایی هستند كه از ورود مستقیم نور به داخل فضاها جلوگیری می‌كند.

پايان

 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته معماری (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 2641 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: ppt

تعداد صفحات: 20

حجم فایل:224 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل