پیشینه ومبانی نظری سازمان و عوامل سازمانی

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته حسابداری (آموزش_و_پژوهش)

جزئیات:

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

سازمان و عوامل  سازمانی

سازمان

سازمان پدیده ای اجتماعی است که به طور آگاهانه هماهنگ شده و دارای حدود و ثغور نسبتا مشخصی بوده و برای تحقق هدف یا اهدافی ، بر اساس یک سلسله مبانی دائمی فعالیت می کند

سازمان ها ، شکل های مهم موسساتی هستند که در جامعه ما وجود دارند مدارسی که در آن تحصیل کرده اید ، فروشگاهی که از آن خرید می کنید ، شرکتی که اتومبیل می سازد همگی نوعی سازمان هستند . همچنین افرادی که مالیات بر درآمد را از ما اخذ می کنند ، افرادی که زباله ها را جمع آوری کرده ، یا امنیت دفاعی را برایمان فراهم می سازند ، یا کسانی که روزنامه های روزانه ما را چاپ  می کنند ، نوعی سازمان را در ذهن آدمی به تصویرمی کشند. در دنیای امروزی ، سازمان ها همه جوانب زندگی  ما را فرا گرفته اند. ( رابینز ، 1943 : 21)

 

سازمان ها انواع مختلفی دارند : سازمان های انتفاعی و غیر انتفاعی، تولیدی یا خدماتی و خصوصی یا دولتی .

در درون سازمان فعالیت های دائمی و پویا در جریان است، برای درک سازمان باید به ابعادی از سازمان توجه شود که بیان کنندۀ ویژگی های خاص سازمان هستند، این ابعاد به همان صورت سازمان را تشریح  می کنند که شخصیت و ویژگی های فیزیکی معرف افراد هستند .

ابعاد سازمانی به دو گروه طبقه بندی می شوند، ساختاری و محتوایی .

ابعاد ساختاری بیان کننده ویژگی های درونی یک سازمان هستند (عوامل سازمانی)، آنها مبنایی به دست  می دهند که می توان بدان وسیله سازمان ها را اندازه گیری و باهم مقایسه  کرد.

ابعاد محتوایی معرف کل سازمان هستند، مثل اندازه  و نوع تکنولوژی و هدفها ی سازمان ..آنها معرف جایگاه سازمان هستند و بر ابعاد ساختاری اثر می گذارند. (ال.دفت   ، 1378 : 18)

 

 

 

2-3 عوامل سازمانی

 

ویژگی ها یا عوامل سازمانی بر اساس مدل مفهومی تحقیق عبارتند از:

 

1- اهداف سازمانی

2-  فرهنگ سازمانی

3- ساختار سازمانی

4- سبک مدیریت

 5-  منابع سازمانی

 

2-3 -1 اهداف سازمانی

 

هدف سازمانی نوعی وضعیت مطلوب است که سازمان قصد رسیدن به آن را دارد . به بیانی دیگر ، هدف سازمانی نمایانگر یک نتیجه یا یک نقطه نهایی است که تلاش های سازمان در آن جهت صورت می گیرد .

هدف ها یا استراتژی ها ثابت نیستند و کسی هم آن ها را بر سازمان تحمیل نمی کند، مدیران عالی و رده میانی سازمان باید برای واحدهای تحت نظر خود هدف ها را تعیین کنند و توانایی آنها در این مورد می تواند موفقیت سازمان را تضمین کند . برای تامین هدف ها و استراتژی ها و نیز برای تعیین موقعیت سازمان از طرح سازمانی استفاده می شود .

در هر سازمان چندین نوع هدف  وجود دارد و برای تامین هر یک باید کار به خصوصی انجام شود . هدف های که به صورت رسمی تعیین می شوند و یا هدف های عملیاتی که سازمان در صدد تامین آنهاست تفاوت عمده وجود دارد .

معمولا هدفهای کلی سازمان را مأموریت آن سازمان می نامند (یعنی دلیل وجودی سازمان ) مأموریت بیان کننده ارزشها ، آرزوها و فلسفه وجودی سازمان است ، گاهی هدفهای رسمی را مأموریت  سازمان  می نامند، که آنها عبارتند از گستره ی سازمان که به صورت رسمی مشخص شده است و نتایجی که سازمان در پی دستیابی به آنهاست.

معمولا فعالیت های شرکت در قالب هدف رسمی مشخص می شود و ممکن است بر ارزشها ،بازارها و مشتریانی تاکید کند که وجه مشخصه ی سازمان هستند .در هر حال هدف کلی  سازمان و فلسفه ی وجودی اش در اساسنامه ،مرامنامه یا گزارش سالانه نوشته می شود

organization

Estiphen rabinz

Richard L Daft

Organizational goals

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته حسابداری (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 2726 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

تعداد صفحات: 75

حجم فایل:48 کیلوبایت

 قیمت: 80,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل